Nettorama, Hoogvliet en Dirk winnen GfK Kaasrapport Westland

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Westland Kaas heeft in samenwerking met onderzoeksbureau GfK voor de zeventiende keer de resultaten van het jaarlijkse kaasrapport gepresenteerd. Nettorama, Hoogvliet en Dirk zijn dit jaar de winnaars.

Van links naar rechts: Jasper den Boer (trademarketeer Westland Kaasspecialiteiten), Arie Meerkerk (Nettorama) en Merlinde Warners (trademarketingmanager Westland Kaasspecialiteiten). (Foto: Westland Kaas)

De Nederlandse kaaskoper was in het afgelopen jaar iets minder tevreden over de kaasafdeling dan het voorgaande jaar. Alle drie de afdelingen – zelfbediening, versafdeling met en versafdeling zonder personeel – krijgen een lagere waardering. Bij de zelfbedieningsafdeling en de versafdeling zonder personeel komt dit vooral voort uit een lagere waardering op voordeel. Tegelijkertijd is de consument bij alle drie de afdelingen kritischer over de service.

Kaasrapport Zelfbedieningsafdeling: Nettorama

In de categorie Zelfbedieningsafdeling komt Nettorama als winnaar uit de bus. Naast kwaliteit zijn vaste lage prijzen en presentatie in het schap zoals ruime keuze, netheid en overzichtelijkheid belangrijke aspecten voor een goede zelfbedieningsafdeling. Nettorama scoort bij de consument vooral hoog op voordeel en op service krijgt zij een ruime voldoende. Na Nettorama volgt Dirk op de tweede plaats; Lidl is derde.

Versafdeling met personeel: Hoogvliet 

Hoogvliet wint in de categorie Versafdeling met personeel. Hierbij neemt het belang van aantrekkelijke aanbiedingen en vaste lage prijzen toe. Hoogvliet krijgt op beide aspecten een hoge consumentenwaardering. Plus en Poiesz zijn tweede en derde. 

Versafdeling zonder personeel: Dirk 

Dirk behaalt in de categorie versafdeling zonder personeel net als vorig jaar de hoogste gemiddelde score. Dirk blinkt uit in service en daarnaast waarderen consumenten de sterke focus op lage prijzen. Hiermee zet Dirk een versafdeling neer die goed aansluit bij de verwachtingen van haar klanten. Op de tweede plaats staat Hoogvliet, gevolgd door Coop op de derde plaats. 

Lage score

Westland wijst erop dat de versafdeling zonder personeel op alle aspecten – behalve op  ruime keuze en voldoende voorraad bij aanbiedingen – het laagst scoort. De versafdeling zonder personeel heeft de nadelen ten opzichte van de versafdeling met personeel zonder de voordelen van de zelfbedieningsafdeling. Hierdoor ontstaat volgens Westland een zekere discrepantie tussen wat de shoppers wensen en wat de afdeling in de huidige opzet kan bieden: het suggereert service die er niet of onvoldoende is. Niettemin kiezen retailers er steeds vaker voor te snijden in personeel op de versafdeling. 

Kwaliteit belangrijkst

Kwaliteit staat bij alle afdelingen met stip bovenaan als het belangrijkste aspect voor een goede kaasafdeling. Aan consumenten is gevraagd waaraan ze denken bij het beoordelen van kwaliteit binnen de kaasafdeling. Het onderzoek laat zien dat dit vooral de versheid en de houdbaarheid van de producten is.

Consumenten die kaas op de markt of bij de kaasboer kopen, hechten meer belang aan de herkomst van de producten en het soort melk waarvan ze zijn gemaakt. Houdbaarheid speelt hierbij een minder belangrijke rol. 

Onderzoek van GfK

In opdracht van Westland Kaas, leverancier van onder de merken Old Amsterdam en Maaslander, onderzocht GfK de prestaties van kaasafdelingen van alle Nederlandse supermarktformules. 

GfK stelde vragen aan het GfK ConsumentenScan Panel dat uit ongeveer 10.000 huishoudens bestaat. Het GfK Kaasrapport geeft hiermee een beeld van de ontwikkeling van de totale kaascategorie en inzicht in de waardering van de consument voor de kaasafdeling in zijn of haar supermarkt.