Nieuwe blikfabriek Ausnutria is begin 2021 operationeel
De nieuwe blikfabriek op het terrein van Ausnutria in Heerenveen moet begin 2021 in bedrijf zijn. Begin dit jaar begon Ausnutria samen met Trivium Packaging met de bouw van de fabriek. De nieuwe productielocatie wordt geïntegreerd met de huidige Ausnutria-fabriek voor droog mengen en verpakken.
Na de voltooiing van de bouw van de 10.000m² grote fabriek heeft Ausnutria een productieproces voor een stabiele en efficiënte levering van melkpoederproducten in blikken. De nieuwe faciliteit gaat de blikverpakkingen leveren aan de fabrieken van Ausnutria in Heerenveen en Leeuwarden. Trivium leverde tot dusver blikverpakkingen voor kindervoeding vanuit zijn vestigingen in Hoogeveen en Leeuwarden.
Blikfabriek geïntegreerd
Na de samenvoeging met de huidige locaties voor droog mengen en verpakken van in Heerenveen zal de capaciteit dan meer dan 150 miljoen blikken per jaar bedragen. Met de nieuwbouw is een investering gemoeid van circa € 175 miljoen.
Omzet Ausnutria blijft stijgen
De Chinees-Nederlandse zuivelverwerker behaalde vorig jaar opnieuw een sterk gestegen omzet van € 418 miljoen in kindervoeding onder eigen merk op basis van koemelk. Dit is een toename van 33 procent vergeleken met 2018. De omzet in kindervoeding op basis van geitenmelk nam toe met 41 procent tot € 378 miljoen. De wereldwijde vraag naar flesvoeding op basis van geitenmelk is een van de oorzaken van de aanhoudende groei.
Resultaten eerste halfjaar
Ook dit eerste halfjaar laat Ausnutria Dairy Corporation opnieuw goede resultaten zien. De zuivelonderneming groeide in omzet met 22,6 procent naar € 488,5 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De winst steeg met 32,1 procent naar € 72,8 miljoen. Het bedrijfsresultaat komt uit op € 104,9 miljoen, een stijging van 34,7 procent. De resultaten van de eigen merken flesvoeding stegen met 25 procent ten opzichte van de eerste helft van 2019 en zijn goed voor 88,4 procent van de totale omzet van de Ausnutria Group.
Karbrita kindervoeding
Met kindervoeding gebaseerd op geitenmelk, die onder de merknaam Kabrita op de markt komt, heeft Ausnutria naar eigen zeggen 60 procent marktaandeel in China en staat het bedrijf op nummer een in de wereld. Buiten China groeit de afzet in Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Korea, Rusland, het Midden-Oosten en Europa.