"/>

Nutri-Score krijgt update: minder A-scores in de toekomst

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

De Nutri-Score krijgt eind dit jaar een update. Het voedselkeuzelogo met de scores A tot en met E moet zo beter beantwoorden aan de algemene voedingsaanbevelingen. 

Het wetenschappelijk comité adviseert om de scores die nodig zijn voor de A- en B-score met 1 punt aan te passen. Het betekent dat minder producten de A-score krijgen.

Het algoritme dat gebruikt wordt om de score te berekenen, wordt bovendien bijgesteld voor de gehaltes aan suikers en zout. Daardoor zullen producten met dezelfde ingrediënten nu respectievelijk tot 15 en 20 punten extra worden aangerekend. Ook vijf productcategorieën worden aangepast. 

Nutri-Score in zeven landen

De Nutri-Score werd in 2017 ingevoerd om de consument beter te informeren over de voedingswaarde van producten. Een wetenschappelijk comité heeft aanbevelingen gedaan voor een update van de rekenmethodiek. 

De zeven landen die het systeem gebruiken – Nederland, België, Luxemburg Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Spanje – hebben zich akkoord verklaard om de score op basis van de aanbevelingen aan te passen.

Aanpassing eind 2022 

De Nutri-Score geeft voedingsproducten punten die variëren van -15 voor de meest gezonde tot +40 voor de ongezondste producten. Bij de groene score A voor producten met de meest gezonde samenstelling krijgt een product pluspunten voor eiwit, vezels, fruit, groenten, peulvruchten en noten. Bij de rode score E voor producten met de minst gezonde samenstelling krijgt een product minpunten voor calorieën, suikers, verzadigd vet en zout. 

De Nutri Score 2.0 is tegen het einde van 2022 beschikbaar. Er is een aanpassingsperiode om de logo’s aan te passen. Meer informatie is te vinden in de publicatie Update of the Nutri-Score algorithm van het wetenschappelijk comité. 

Aldi: pilot met zuivelproducten 

Aldi publiceerde in zijn internationale Duurzaamheidsverslag 2021 over klimaatbescherming, gezonde voeding en het verduurzamen van verpakkingen. Een pilot met Nutri-Score op zuivelproducten is een van de behaalde resultaten die Aldi behaalde in Nederland. De eerste producten met het voedselkeuzelogo werden eind 2021 bij discountsupermarktketen geïntroduceerd.

Albert Heijn: eigenmerkzuivel 

Bij Albert Heijn staat het voedselkeuzelogo op steeds meer producten. De Nutri-Score van 6.000 eigenmerkproducten waaronder eigenmerkzuivel, is sinds begin dit jaar zichtbaar op elektronische prijskaartjes in winkels en het logo staat bij producten in de app en op de website van de supermarktketen. Ook eigenmerkproducten hebben het logo op de verpakking.