"/>

Prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit, zo blijkt uit een analyse van de Consumentenbond. In 2014 was het verschil nog 24 procent. Inmiddels zijn de huismerken gemiddeld 45 procent goedkoper met uitschieters tot bijna 80 procent. 

Onderzoekers van de Consumentenbond verzamelden bij vijftien supermarktketens een boodschappenmand met 125 verschillende producten van A-merken. Een andere mand werd gevuld met dezelfde soort producten van het huismerk. De mand met huismerken blijkt gemiddeld 45 procent goedkoper. Het prijsverschil is het grootst bij supermarkten Deen, Deka, Dirk en Vomar. Sommige producten zoals houdbare melk verschillen nauwelijks van elkaar in prijs. 

Prijsverschil groeit jaarlijks

Het prijsverschil tussen A-merk en huismerk neemt jaarlijks toe met zo’n 5 procent. Zo was in 2018 het onderlinge prijsverschil nog 36 procent, in 2019 40 procent en vorig jaar was dat gemiddeld 45 procent. Een verklaring daarvoor is dat bij sommige supermarkten het huismerk langzaam samengaat met het nog goedkopere budgetmerk. Een voorbeeld is Jumbo en AH Basic en AH huismerk bij Albert Heijn, maar andere supermarkten volgen. Ook zijn A-merken vorig jaar duurder geworden.

Imago A-merk

Veel mensen kopen graag A-merken vanwege het imago. Die mensen doen er goed aan om op aanbiedingen te letten, adviseert de Consumentenbond. De gemiddelde korting bij merkartikelen ligt tussen de 30 procent en 35 procent. Zo’n tijdelijke korting is soms beter dan de prijs van het huismerk.

Reactie Albert Heijn en Jumbo

Albert Heijn herkent het prijsverschil tussen A-merken en huismerken, aldus de supermarktketen. “Dit zie je in de gehele markt en komt voornamelijk door marktwerking. Albert Heijn heeft een aanbod van inmiddels meer dan 1.200 prijsfavorieten (huismerk, red.). Daar staat tegenover dat ook de promoties op A-merken zijn toegenomen, zowel in hoeveelheid als in voordeel/korting.” Ook Jumbo herkent het prijsverschil. “Dat komt vooral door de marktwerking”, aldus het bericht op 24kitchen.