Stabiele omzet voor DMK Group in boekjaar 2020

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

DMK Group, waar onder andere DOC Kaas in Hoogeveen onderdeel van uit maakt, heeft boekjaar 2020 afgesloten met een omzet van 5,6 miljard euro. Dat is vrijwel gelijk aan de omzet in 2019. Toen werd 5,8 miljard euro omzet geboekt. De zuivelcoöperatie realiseerde een nettoresultaat van 24,9 miljoen euro. Dat is vrijwel gelijk aan de winst van boekjaar 2019. Het eigen vermogen blijft stabiel op 33,8 procent.

DMK Group kon vorig jaar ondanks de veranderingen in de toeleveringsketen in de markt – de explosieve stijging van de vraag in de foodretailsector tijdens de eerste lockdown en een enorme daling van de vraag in foodservicebusiness – vasthouden aan haar strategische doelstelling DMK 2030. Hierbij is de focus primair gericht op zuivelproducten. DMK 2030 omvat: de verkoop van de ijsfabriek in Haaren. De verkoop per 1 januari vorig jaar van dochterbedrijf Sanotact aan Flotte Holding. Sanotact in Munster produceert voedingssupplementen, druivensuikers en mondverfrissende snoepjes. De activiteiten van dit bedrijf vallen buiten de kernactiviteiten van DMK. De volledige overname van DV Nutrition en integratie in Wheyco (BU Industry); de coöperatie is met deze overname In de weiverwerking uitgegroeid tot een van ‘s werelds grootste leveranciers van weiderivaten. De bouw van de nieuwe fabriek in Rusland. Deze wordt dit jaar in gebruik genomen. Het segment babyvoeding werd uitgebreid met het merk Alete. Verder werd de kaasdivisie uitgebreid met het Nederlandse merk Uniekaas.

Reorganisatie en modernisering

Onder DMK 2030 valt ook de reorganisatie en modernisering van de financiële afdeling en het screenen van de inkoop van diensten en goederen buiten melk en het implementeren van kostenbesparende mogelijkheden. Met deze koers verwacht DMK Groep goed gepositioneerd te zijn voor toekomstige crises, marktschommelingen en nieuwe kansen die zich voordoen. “2020 daagde ons uit aan de corona-kant, maar bracht ons niet uit koers. We werken aan de komende projecten als onderdeel van onze strategie – we hebben dat in 2020 gedaan ondanks de pandemie en zullen dat in 2021 blijven doen”, vat CEO Ingo Müller samen.

2021: beter dan verwacht

De pandemie zal ook in 2021 gevolgen hebben voor de melkmarkt door veranderd consumentengedrag. Het lopende jaar begon op de productmarkten echter beter dan verwacht: dit is positief gezien de aanhoudende stijging van de wereldmelkproductie en een foodservicegebied dat nog steeds wordt verzwakt door harde lockdowns.

Over DMK Group

DMK Group, de grootste Duitse zuivelcoöperatie, telt 7.000 leden-melkveehouders en circa 7.700 medewerkers op meer dan twintig locaties in Duitsland, Nederland en andere landen. De coöperatie verwerkt melk tot onder meer kaas, zuivelproducten en ingrediënten, babyvoeding, ijs en weiproducten onder merken als Milram, Oldenburger, Uniekaas, Alete en Humana.