Thuisverbruik zuivel stijgt in België in 2020 met 12 procent

‹ Terug naar overzicht

Thuisverbruik zuivel stijgt in België in 2020 met 12 procent

Geplaatst op:

Door de coronamaatregelen is in België het thuisverbruik van zuivel in 2020 gestegen met 12 procent tot € 3,2 miljard, in vergelijking met 2019.

Foto: Lekker van bij ons

Uit cijfers van het marktonderzoekbureau GfK Belgium voor Vlam (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) blijkt dat zuivel een basisproduct is in het winkelkarretje van de Belg. De aankoopfrequentie en het volume zijn licht dalend, maar daartegenover staat een hogere gemiddelde prijs, waardoor de bestedingen licht positief evolueerden. In volume is witte melk het belangrijkste zuivelproduct met een volumeaandeel van 46 procent. Voor ruim 90 procent van zijn zuivelaankopen gaat de Belg naar de supermarkt. Binnen de supermarktkanalen won de hard discount voor het tweede jaar op rij marktaandeel, van 23,7 naar 24,6 procent. Vooral witte melk en gearomatiseerde melk doen in het goed in dit marksegment. 

Acht van de tien Belgen consumeert dagelijks zuivel

Elk Belgisch gezin koopt op jaarbasis 69 keer zuivelproducten. Op een gemiddelde dag in 2020 at 83 procent van de Belgen een zuivelproduct (tegenover 84 procent in 2017). Gemiddeld consumeren ze op een dag ongeveer vier keer zuivel, variërend van een scheutje melk in de koffie tot boter om te bakken of voor op de boterham, een sneetje kaas of een potje yoghurt.

Meeste euro’s voor kaas 

In een ‘normaal’ jaar besteden de Belgen op jaarbasis ruim € 1,2 miljard aan kaas, goed voor zo’n 45 procent van de totale zuivelbesteding. Daarnaast besteden ze ook € 330 miljoen aan yoghurt, € 300 miljoen aan witte melk, € 210 miljoen aan boter, € 190 miljoen aan ijs, € 160 miljoen aan verse desserts, € 110 miljoen aan room, € 100 miljoen aan verse witte kaas, € 65 miljoen aan gearomatiseerde melk (onder andere chocomelk) en nog eens € 135 miljoen euro aan andere zuivelproducten (bijvoorbeeld gefermenteerde melk en drinkyoghurt). In verhouding werd er in 2020 vooral meer besteed aan room, kaas en ijs. 

‘Kazen van bij ons’

De term ‘kazen van bij ons’ is goed ingeburgerd bij de Vlaming, met een logobekendheid van 96 procent. Belgische kazen positioneren zich mooi tussen de alledaagse Nederlandse kazen en de veelzijdige Franse kazen. De Vlaming weet immers dat er ook binnen Belgische kazen een groot en divers aanbod is aan kwaliteitsvolle en karaktervolle kazen, die passen bij een gezellige sfeer. De Vlaming schat de Franse kazen nog wel variatierijker in, maar Belgische kazen scoren dan weer beter op de kenmerken kleinschalig, authentiek én karaktervol.