Zuivelproducenten hebben ruimte voor nieuwe melkleveranciers

‹ Terug naar overzicht

Zuivelproducenten hebben ruimte voor nieuwe melkleveranciers

Geplaatst op:

Zuivelproducenten hebben door het lagere melkaanbod moeite om de capaciteit van hun fabrieken optimaal te benutten. De zuivelproducenten hebben nagenoeg allemaal ruimte voor extra en nieuwe melkleveranciers.

Melkveehouders die ontevreden waren over de samenwerking met hun afnemer(s) hadden in de afgelopen jaren nauwelijks keuze om over te stappen. De markt in Nederland was redelijk verdeeld en de melkquotering zorgde ervoor dat de productie voorspelbaar was. Met als gevolg dat fabrieken geen nieuwe melkveehouders – of maar een beperkt aantal – toelieten als leverancier. Maar inmiddels staan de deuren van de melkfabrieken wijd open. Dit stelt Jan Willem van den Berg, sectorspecialist agri bij ING Sector Banking in een ANP-bericht.

Goed nieuws voor melkleveranciers?

Verwerkers van melk moeten hun fabrieken optimaal kunnen benutten om rendement te maken. De krimp in de melkproductie leidt voor hen tot onderbezetting en een lagere rentabiliteit. Melkfabrieken anticiperen hier nu al op door actief nieuwe melkveehouders te werven die bij hen melk willen leveren. 

Voor melkveehouders is het voor de korte termijn goed nieuws dat er veel vraag naar hun melk is. Op de lange termijn is het voor de totale zuivelketen van belang dat fabrieken een optimale bezetting hebben. Alleen bij een optimale bezetting kan een goede melkprijs betaald worden aan de melkveehouders. Bij het aanhouden van de huidige krimp zal dit uiteindelijk kunnen leiden tot het sluiten van een aantal melkfabrieken. 

Nederlandse melkveestapel blijft krimpen  

Het aantal melkkoeien en de melkproductie zijn in Nederland in het afgelopen jaar met 3 procent gedaald naar 13,6 miljard kilogram. Dit is het laagste niveau in vijf jaar.

De daling zet zich vanwege de fosfaatwetgeving en de stikstofproblematiek ook dit jaar door. De aanpak van het stikstofdossier zal de komende jaren leiden tot een nog verdere reductie van de melkveestapel. 

Lees ook:
‘We hebben gewoon meer melk nodig’

In een interview met ZuivelZicht vertelt managing director Mark Boot van Arla Foods dat het zuivelconcern in Nederland blijft groeien. Daarom is de coöperatie op zoek naar nieuwe leden om de benodigde melk te leveren. “We hebben gewoon melk nodig.”