Biologisch en lokaal: onderzoek melkveebedrijven en kunstenaars
In een project van Bionext samen met Agri meets Design en Kunstenlab Overijssel gaan drie biologische melkveebedrijven in Overijssel samen met kunstenaars op zoek naar het antwoord op de vraag: hoe lokaal is lokaal eigenlijk bij biologisch?
Huis in ’t Veld-De Melkbrouwerij is een kleinschalig biologisch melkveebedrijf met 45 koeien in Lettele. Een klein gedeelte van de melk wordt op het bedrijf tot karnemelk en boter verwerkt. Vier jaar geleden hebben Rick en Arjuna het bedrijf overgenomen en vooral geïnvesteerd in kleinschaligheid, met de nadruk op aandacht voor omringende natuur, landschap, bodem en dierenwelzijn. Ze willen een bedrijfsvoering met een landschap zoals het vroeger was. Hun vraagstuk is: Hoe kunnen we de consument bewust maken dat ze met hun keuze voor producten invloed hebben op het lokale landschap, dus dat wat ze eten invloed heeft op het landschap?
Wat wil de consument weten?
Weerribben Zuivel is sinds 25 jaar een biologisch melkveebedrijf en verwerkingsbedrijf in het plaatsje Nederland. Naast hun eigen melk verwerken zij de melk van alle biologisch dynamische boeren in Nederland (merk: Zuiver Zuivel). Weerribben Zuivel beheert 150 ha grond in de Weerribben in samenwerking met terreinbeherende organisaties. In ruil hiervoor mogen ze hun koeien weiden in dit gebied. Ze leveren vooral aan horeca en speciaalzaken. Hun vraagstuk is: Hoe kan ik goede eerlijke informatie over het lokale Weerribben-product bij de consument brengen? En hoe kom ik erachter wat die consument dan wil weten?
Waarvoor wil de consument betalen?
Kleinlangevelsloo-Supermarkt in het bos is een biologische boerderijwinkel en melkveebedrijf in Raalte. Ze verkopen in hun winkel rauwe melk en vlees van hun eigen koeien. Ook hebben ze een eigen kaasmakerij. In hun winkel proberen ze zoveel mogelijk lokale producten van zo’n dertig lokale leveranciers te verkopen. Ze vinden het jammer dat lokale leveranciers niet kunnen leven van lokale afzet alleen. Hun vraagstuk: Hoe krijgen we het voor elkaar dat meer klanten lokaal gaan kopen? Hoe zien klanten wat de meerwaarde is van een lokaal product? Voor welke aspecten zijn ze bereid te betalen?
Cocreatie met kunstenaars
Bionext koppelt deze vragen aan een kunstenaar omdat kunstenaars een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het ontwikkelen van nieuwe concepten en oplossingen. Door middel van cocreatie tussen kunstenaar en ondernemer ontstaan nieuwe ideeën en concepten. De verwachting is dat deze ideeën niet zozeer een antwoord geven op concrete vragen, maar veel meer visionair zijn en prikkelen tot radicale innovaties. Het project duurt ruim een jaar. Tijdens de Dutch Designweek 2018 (20 tot en met 28 oktober) vindt een matchmakingsevent plaats waarbij de kunstenaars aan de ondernemers worden gekoppeld. Vervolgens gaan de kunstenaars en de ondernemers samen aan de slag met het vraagstuk. De eerste tussenresultaten worden verwacht tijdens de Bio-beurs op 23 en 24 januari 2019 Het project ‘Hoe lokaal is lokaal eigenlijk bij biologisch?’ van Bionext en wordt uitgevoerd in samenwerking met Agri meets Design en Kunstenlab Overijssel. Het project wordt gefinancierd door de provincie Overijssel.