Britse zuivelbedrijven voeren capaciteit flink op
De zuivelsector in het Verenigd Koninkrijk bereidt zich voor op het vertrek uit de Europese Unie. Bedrijven knappen hun fabrieken op en breiden de capaciteit uit. Ook buitenlands bedrijven steken geld in de Britse zuivelindustrie: de top 3 van de Britse zuivelsector is binnenkort helemaal in buitenlandse handen.
Tekst: Hermann-Josef Martin
Vorige maand kondigde het Canadese zuivelconcern Saputo de overname aan van Dairy Crest. Dat is de enige Britse zuivelonderneming van formaat die nog niet in buitenlandse handen is gevallen. Denen (Arla Foods) en Duitsers (Müller) gingen de Canadezen voor. Als het bod op de aandelen à € 1,1 miljard gestand wordt gedaan, koopt Saputo met Dairy Crest de nummer drie van de Britse zuivelmarkt. Voor dat geld krijgen de Canadezen naar eigen zeggen “een interessante positie op een perspectiefvolle markt”.
De overname heeft alles te maken met de brexit. Saputo ziet na het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU volop mogelijkheden om hun cheddar op de Britse markt af te zetten. Dairy Crest moet de springplank naar die markt worden.
Zelf bereiden de Britse zuivelbedrijven zich ook massaal voor op de brexit. Overal in het Verenigd Koninkrijk voeren zuivelbedrijven de productie op om straks het gat te vullen dat ontstaat als de import van zuivel uit de EU stagneert. Ze steken veel geld in de modernisering van hun productiebedrijven en in de versteviging van hun internationale concurrentiepositie.
Arla UK
Zo investeerde Arla Foods het afgelopen boekjaar liefst € 82 miljoen in haar Britse bedrijven. Dat was bijna het dubbele van de investeringen die het concern in 2017 deed. De grootste investering betrof een bedrag van ruim € 38 miljoen in de fabriek in Aylesbury voor de productie van lactosevrije producten. Het Verenigd Koninkrijk is naar de mening van het Scandinavische concern een belangrijke markt voor de deze productcategorie. Daarnaast is er € 6,3 miljoen uitgetrokken om de kaasfabriek in het Schotse Lockerbie te moderniseren. Verder gaat er bijna € 40 miljoen naar de andere productiebedrijven. Door zijn fabrieken te moderniseren, denkt Arla straks te kunnen voorzien in de groeiende behoefte van de Britten om binnenlandse zuivelproducten te kopen.
Lurpak kan binnen twee jaar tijd in de merken-top 10 van de Britse levensmiddelenindustrie staan. Daarom wordt ook het marketingbudget verhoogd.
Müller
De Duitse zuivelgroep Müller kondigde in het najaar van 2017 een drie jaar durend investeringsprogramma voor haar Britse dochterbedrijf aan, ter waarde van circa € 114 miljoen. Bijna de helft daarvan gaat naar de yoghurtfabriek in Telford die Müller in 2013 van de Oostenrijkse NöM-groep kocht. Het is de bedoeling dat de capaciteit van deze fabriek wordt verdubbeld. Ook fabrieken in Market Drayton en Minsterley krijgen een facelift. Terwijl de modernisering van de consumptiemelkfabriek in Bellshill (Schotland) eind vorig jaar werd afgerond. Daar produceert Müller inmiddels 370 miljoen liter aan consumptiemelkproducten op jaarbasis.
Met de investeringen verwacht Müller tot 2020 zo’n € 795 miljoen aan extra omzet binnen te halen. Ruim € 530 miljoen moet komen uit de consumentenmarkt voor dagverse melk, roomproducten en zuiveldranken. Uit de markt voor yoghurt en desserts denkt het concern voor meer dan € 260 miljoen aan extra omzet te kunnen halen.
Dairy Crest
De beoogde prooi van Saputo, Dairy Crest, heeft tot en met 2022 een bedrag van € 97 miljoen beschikbaar om te investeren in de kaasdivisie. Het leeuwendeel van dat bedrag steekt het bedrijf in de fabriek in Davidstow, in Cornwall. Daar wordt de verwerkingscapaciteit opgevoerd met 200 miljoen liter melk op jaarbasis. Daarmee zou de kaasproductie van 54.000 ton naar een zo’n 77.000 ton per jaar gaan.
Om aan die extra melk te komen, breidt Dairy Crest zijn melkophaalgebied uit. Nu nog voorzien 350 veehouders uit Devonshire en Cornwall de fabriek van melk, maar ook in het graafschap Somerset wil Dairy Crest veehouders aan zich binden.
Om de belasting voor het milieu als gevolg van de uitbreiding te compenseren, wil de onderneming meer gebruik maken van duurzame energie. Zeker 10 procent van de energiebehoefte moet van zonne-energie komen.
Overigens zal de kaas uit de fabriek in Davidstow onder het merk Cathedral City op de markt komen. Hoewel het merk in het boekjaar 2017/18 zo’n 6 procent aan omzet verloor, is het nog altijd het grootste merk in het cheddarsegment in het Verenigd Koninkrijk, met een aandeel van meer dan 50 procent. De extra wei wordt benut voor de productie van naar schatting 5.000 ton galacto-oligosacchariden (GOS) voor producenten van kindervoeding.
Meadow Foods
Ook Meadow Foods breidt uit. Het bedrijf van de familie Chantler voert de capaciteit van de fabriek in Peter-borough (Cambridgeshire) met 60 procent op. Daar wordt nu nog jaarlijks 85.000 ton aan room, crème fraiche en yoghurt voor de foodservicemarkt gemaakt. Sinds 2013 is al sprake van een verdubbeling van de productiecapaciteit, aldus directeur Mark Chantler. Zijn familie verkocht vorig jaar zomer 35 procent van de aandelen aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij Pain Schwartz Partners.
Meadow Foods is de laatste jaren fors gegroeid mede dankzij overnames. Een jaar geleden werd zuivelbedrijf Roil Foods in Wales gekocht en enkele maanden daarvoor werd Fayrefield Liquids overgenomen. De omzet steeg daardoor vorig jaar met 58 procent naar € 486 miljoen. Hoeveel het bedrijf investeert in de uitbreiding van de fabriek in Peterborough is overigens niet bekendgemaakt.
Glanbia Cheese
Voor de Ierse onderneming Glanbia en haar Amerikaanse partner Leprino Cheese was het gekrakeel rondom de brexit een halfjaar geleden reden om een streep te halen door de geplande investeringen in de mozzarellafabriek in het Britse Northwich. Daar exploiteren zij samen de joint venture Glanbia Cheese. In 2017 was het nog de bedoeling dat deze fabriek voor € 6 miljoen zou worden uitgebreid, maar vorig jaar werd besloten in Ierland voor € 130 miljoen een nieuwe mozzarellafabriek te bouwen. Dat gebeurt in Portlaoise, 90 km ten westen van Dublin. Glanbia en Leprino hebben daarvoor de joint venture Glanbia Cheese EU opgericht. Vanaf 2020 zal er 45.000 ton mozzarella worden geproduceerd voor de Europese foodservicesector.
Dairy Partners
Een andere mozzarellaproducent, Dairy Partners, verwacht in de loop van dit jaar drie nieuwe productielijnen in gebruik te kunnen nemen in Stonehouse, graafschap Gloucestershire. De investering à € 28 miljoen moet leiden tot een verdubbeling van de productie. Het bedrijf verwerkt nu jaarlijks 150 miljoen liter melk. Dat leverde in 2017 een omzet op van € 86 miljoen en een nettowinst van € 5,5 miljoen.
Crediton Dairy
Crediton Dairy start binnenkort met de bouw van een tweede productiehal waar twee afvullijnen worden geïnstalleerd. Het particuliere bedrijf uit het zuidwesten van Engeland levert onder meer lang houdbare zuiveldranken. Het werkt sinds september vorig jaar samen met de Nieuw-Zeelandse onderneming A2 Milk Company.
Naar eigen zeggen is Crediton Dairy goed voor een marktaandeel van 30 procent op de Britse markt voor lang houdbare consumptiemelk. Het bedrijf verwerkt jaarlijks zo’n 200 miljoen liter melk. Daarmee zette het in 2017 € 70 miljoen om. De investering voor het nieuwe productiebedrijf is begroot op ruim € 13 miljoen.
First Milk
Voor een bedrag van ruim € 7 miljoen moderniseert First Milk haar kaasfabriek in Pembrokeshire in Wales. Daarmee komt het totale bedrag dat de coöperatie de laatste vijf jaar in modernisering van haar fabrieken stak op € 45 miljoen. First Milk besloot zich vorig jaar te concentreren op de kernactiviteiten: de productie van kaas en het afvullen van dagverse melkproducten. Ook de coöperatie zelf is onder handen genomen. Er is een nieuwe financieringsstructuur opgetuigd. Op basis daarvan kunnen leden vanaf april een ‘dertiende maand’ van maximaal 28 cent per liter melk tegemoet zien.
Wyke Farms
Kaasproducent Wyke Farms uit Bruton in Somerset gaat de capaciteit verdubbelen naar 30.000 ton. Het bedrijf van de familie Clothier levert vooral cheddar, grotendeels onder het eigen merk Wyke Farms. Dat leverde in boekjaar 2017/18 bijna € 100 miljoen omzet op, een toename van 26 procent. De uitbreiding is volgens de onderneming vooral bedoeld om in te spelen op de groeiende vraag naar cheddar uit het buitenland.
Long Clawson Dairy
Long Clawson Dairy is een van de weinig producenten van Stilton-kaas. De buitenlandse vraag naar deze blauwschimmelkaas neemt zo sterk toe dat in 1911 opgerichte onderneming haar fabriek in Leicestershire vorig jaar voor € 8 miljoen uitbreidde. Het bedrijf exporteert de specialiteit naar zowel de Verenigde Staten als Australië.
Dit artikel is verschenen in ZuivelZicht 3 2019. Meer vaknieuws over de Nederlandse en Belgische zuivelindustrie? Klik HIER voor een abonnement op ZuivelZicht.