Zuivel neemt in Questionmark deel aan transparantie duurzaamheid

‹ Terug naar overzicht

Zuivel neemt in Questionmark deel aan transparantie duurzaamheid

Geplaatst op:

Arla, FrieslandCampina en Beemster Kaas nemen deel aan een pilot van Questionmark, waarin foodfabrikanten hun productspecifieke inspanningen op het gebied van duurzaamheid kunnen communiceren.

De stichting wil naast onafhankelijke informatie van 64.000 voedselproducten over voedingswaarden, ingrediënten en keurmerken voedselfabrikanten de kans bieden over transparant te zijn over duurzaamheid in hun keten.

Aanpak van duurzaamheid

Consumenten kunnen van Arla Lactofree halfvolle yoghurt, Campina halfvolle melk en binnenkort van Beemster Kaas Beemsterkaas 48+ plakken oud de aanpak van duurzaamheid inzien.

Gezondheid en duurzaamheid worden steeds belangrijkere factoren waarmee voedselmerken zich kunnen onderscheiden.Voor de meeste merken is het echter lastig om hun inspanningen rond verduurzaming voor de consument zichtbaar te maken. Op de verpakking is hier weinig ruimte voor en keurmerken zijn vaak niet voldoende onderscheidend. Via Questionmark kunnen foodmerken de consument informeren over duurzaamheid rond een product.

Standaard in communiceren over duurzaamheid

Questionmark werkt nu sinds 2017 samen met The Sustainability Consortium en – ondersteund door het ministerie van LNV – aan een programma dat voedselmerken de kans geeft om vollediger te communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen.

“Na twee jaar ontwikkelen zijn de eerste resultaten een feit. Een belangrijke eerste stap naar volledige en onafhankelijke duurzaamheidsinformatie voor consumenten”, aldus Questionmark-directeur Charlotte Linnebank. Met de publicatie van de eerste pagina’s krijgt het Questionmark-programma nu vorm.

Deelnemende bedrijven

Naast Arla, FrieslandCampina en Beemster Kaas zijn Verstegen, Eosta, The Greenery, Thai Union, Hoeksche Chips, Oliehoorn, On-Off Spices, Nespresso, Inproba en de Kleinste Soepfabriek de eerste producenten die met transparante producten aan het Questionmark-initiatief deelnamen. Questionmark nodigt bedrijven uit om zich aan te sluiten.

Meer informatie: www.thequestionmark.org