Ausnutria duikt met Goatfully in nieuwe niche

‹ Terug naar overzicht

Ausnutria duikt met Goatfully in nieuwe niche

Geplaatst op:

Ausnutria duikt met Goatfully in een nieuwe ­niche: producten ­gebaseerd op geitenmelk voor ­gezondheidsbewuste ­consumenten. De zuivelonderneming verbreedt daarmee het ­segment ­geitenmelkproducten en leunt daarbij op Kabrita ­kindervoeding.

 

Tekst: Ria Besseling

Jeroen Kiers, ceo van Ausnutria: “De consument heeft behoefte aan een basisassortiment geitenmelkproducten als alternatief voor reguliere koemelkzuivel.” (Foto’s: Ausnutria)

Ausnutria is wereldwijd actief in babyvoeding voor de consumenten- en de b2b-markt. Met een nieuw merk kiest het bedrijf voor verbreding van de categorie, gericht op insteek gezondheid en lifestyle, legt ceo Jeroen Kiers uit. “Wij gaan met Goatfully de bijzondere eigenschappen van geitenmelk toegankelijk maken voor bredere doelgroepen. We beginnen met geitenmelkpoeder met een hoog eiwitgehalte. Dit voorjaar worden hier pannenkoekmix, melkpoeder en sportshakes op basis van geitenmelk aan toegevoegd.”

Goatfully: voor consumenten die vitaliteit waarderen

Ausnutria wil zich onderscheiden met bijzondere zuivel en geitenmelk is bij uitstek hiervoor geschikt. Goatfully-producten zijn vernieuwend omdat ze worden gemaakt met hoogeiwitproducten op basis van geitenmelk. Kiers: “We steken breed in met de focus op consumenten die vitaliteit belangrijk vinden. Het poeder met extra eiwit heeft een hoge voedingswaarde en een goede verteerbaarheid door de bijzondere kwaliteiten van geitenmelkeiwitten.” 

De nieuwe productlijn staat los van de investeringen in Heerenveen, waar een nieuwe blikfabriek (samen met Trivium) en een zuivelfabriek voor gangbare en biologische koe- en geitenmelk zijn gerealiseerd.

“In Heerenveen blijven we gefocust op de productie van Kabrita kindervoeding”, legt Kiers uit. “Onze eigen fabrieken zijn volledig ingericht op de strenge voedselveiligheidseisen en standaarden die gelden voor de productie van kindervoeding. Goatfully wordt vanuit de eigen melkaanvoer vooral in Ommen en Kampen verwerkt. De pannenkoekmix, bijvoorbeeld, is een ander type product en komt daarom straks vanwege voedselveiligheid en hygiëneniveau niet uit eigen huis, maar van Nederlandse copackers.” 

Hoe ziet de Europese markt voor geitenmelkproducten eruit?
“Uit onderzoek komt naar voren dat er breed kansen liggen. Geitenmelk wordt populair en combineert in theorie goed met de trend naar producten met een hoog eiwitgehalte. Deze markt is nu nog niet ontwikkeld. West-Europa en de VS zijn belangrijke regio’s waar gezondheidstrends ontstaan. Daar is Kabrita populair en werd functionele voeding getest voor de positionering van Goatfully.” 

“De consument heeft behoefte aan een basisassortiment geitenmelkproducten als alternatief voor reguliere koemelkzuivel. We verwachten in Europa dan ook groei voor Goatfully.”

Het nieuwe merk Goatfully omvat onder meer pannenkoekmix, melkpoeder en sportshakes op basis van geitenmelk.

En buiten Europa?
“Buiten Europa heeft geitenmelk een ander en bekender imago. Denk aan India en Afrikaanse landen waar geiten als huisdier worden gehouden en er meer geitenmelk wordt gedronken. De geitenmelkmarkt groeit er met zo’n 5 procent en het aandeel kindervoeding stijgt nog steeds. In China waar geboortecijfers dalen kruipt het aandeel geitenmelkbabyvoeding naar de 10 procent, terwijl in Korea de markt van oudsher rond de 30 procent schommelt. Geitenmelk bezet een vaste plaats in Azië en Goatfully komt daar op termijn op de radar naast Kabrita, verwacht ik.”

Hoe wil Ausnutria zich onderscheiden in die concurrerende markt?
“Ausnutria heeft een stevige positie in Azië. We zijn met het merk Kabrita categorieleider in kindervoeding op basis van geitenmelk. Daarvan gaat 80 procent naar China. Het Chinese Yili is sinds kort de grootste aandeelhouder van Ausnutria, dat helpt de positie van Ausnutria verder te verstevigen. Yili is al actief in Indonesië en Thailand en brengt zelf ook kindervoeding op de markt.” 

“We onderscheiden ons met kindervoeding door de toepassing van geitenwei-eiwit. In veel markten waaronder China is de toevoeging van wei-eiwit een enorme markt omdat het product daar verplicht met deze toevoeging in de schappen ligt. In Europa is kindervoeding met wei-eiwit niet verplicht, maar in onze ogen is het een must-have.”

Ausnutria beschikt met de overname van Milkconnect door Holland Goat Milk over jaarlijks 140 miljoen kilo geitenmelk uit eigen keten.

Groeikansen geitenmelk

Goatfully is voor Kiers een logische aanvulling op het aanbod geitenzuivel. “Wij zien in de categorie zuivel van geitenmelk wereldwijd nog veel groeikansen. Er is nu nog relatief weinig aanbod. Ausnutria wil trendsetter zijn met Kabrita kindervoeding als basis en het aanbod uitbreiden met geitenmelkproducten voor bredere doelgroepen. Daaronder valt de gezondheidsbewuste consument, maar ook opgroeiende kinderen. Verder is ons b2b-merk CBM geitenzuivelingrediënten zoals room en boter van belang. De foodindustrie kiest vaker voor geitenmelkvet als basis voor producten zoals kaas en koekjes.” 

Dit artikel is verschenen in ZuivelZicht 3 2022.
Nog geen abonnee? Klik HIER en profiteer
het eerste jaar van maar liefst 25% korting.

Voor de aanvoer van geitenmelk heeft Ausnutria zijn positie versterkt met de overname van Milkconnect, sinds 1 januari onderdeel van Ausnutria’s dochteronderneming Holland Goat Milk. HGM kan het volume geitenmelk van de 83 aangesloten melkgeitenhouders samen met de 21 melkgeitenbedrijven van Milkconnect vergroten naar 140 miljoen kilo op jaarbasis.

Waar staat Ausnutria over vijf jaar met Goatfully? Kiers: “We beginnen over enkele maanden met de campagne voor de online verkoop van een uitgebreider assortiment. We verwachten dat Goatfully op de langere termijn een volwaardig merk zal worden.” 

Lees ook:
Melkgeitensector onder druk door hogere kosten in 2021
De melkgeitensector kreeg vorig jaar te maken met een toename van de kosten. De belangrijkste stijging zit in de krachtvoerkosten die met 15 procent stegen als gevolg van een prijsstijging van het mengvoer.