Boer Thijs opent versautomatiek in boerderijsfeer

‹ Terug naar overzicht

Boer Thijs opent versautomatiek in boerderijsfeer

Geplaatst op:

Boer Thijs heeft een automatiek gevuld met verse producten uit de regio geopend in winkelcentrum Stadspoort in Ede. 

boer thijs versautomatiekIn de onbemande winkel in boerderijsfeer kan de klant op een touchscreen bestellen, pinnen en vervolgens een kluisje met het gewenste product openen. Via de website bestellen kan ook. Het assortiment bestaat uit zuivel, kaas, eieren, groenten, fruit en vlees 

Melkveehouders Boer Thijs

Melkveehouder Roel van Dijk van boerderij Het Binnenveld in Rhenen is een van de zes deelnemende lokale boeren aan de versautomatiek. Hij levert volle melk, volle yoghurt, vanillevla, geitenkaas en enkele vleesproducten aan BoerThijs. Collega Art Wolleswinkel in Renswoude levert de melk aan Zuivelfabriek De Graafstroom waar de melk tot kaas voor BoerThijs wordt verwerkt. Op deze manier probeert de winkel de korte keten in stand te houden. De automatiek heeft kaas in diverse leeftijden voor de klant. 

Omdat de boeren de producten zelf meerdere keren in de week aan de versautomatiek aanleveren kunnen ze voor de consument een scherpe prijs hanteren. Zo kost melk € 1,49 per liter en moet voor een literfles vla € 2,49 worden afgerekend.

Verkoopautomaat naar de stad

ede boer thijsDe onbemande supermarkt als korteketenconcept is een idee van Dirk Fuite en Wim Gerritsen van Fuite Veevoeders. Waarom een winkel als versautomatiek ontwikkeld? “We zaten al langer te denken om op kleine schaal producten rechtstreeks van de boer te verkopen”, vertelt Fuite. “Bij een aantal boeren waar we voor ons werk komen was die gedachte er ook. Samen hebben we dit concept bedacht: de boerderijwinkel in het centrum van de stad. Je ziet vaak langs de weg automaten staan of kleine huisjes waar producten worden verkocht. Wij hebben de verkoopautomaat naar de stad gehaald, op grotere schaal neergezet en meer verschillende producten uit de buurt erin gelegd. Wanneer we producten naast elkaar leggen kan dit elkaar in de verkoop versterken.” 

Lekkere smaak

De eerste ervaringen zijn positief, aldus Fuite. “De klanten zijn er goed over te spreken. We krijgen vaak te horen dat de producten goed smaken, dat de prijs-kwaliteitverhouding goed is en dat het systeem gemakkelijk werkt. Qua omzet zijn we ook tevreden. De vanillevla is vanwege de lekkere smaak een echte hardloper. Gelukkig hebben we veel mensen die nu al regelmatig een deel van hun boodschappen bij ons doen. Vaste klanten dus.”