FrieslandCampina start met Top Zuivel

‹ Terug naar overzicht

FrieslandCampina start met Top Zuivel

Geplaatst op:

FrieslandCampina gaat met circa driehonderd melkveehouders van start voor de duurzame melkstroom van Top Zuivel. De coöperatie hield onlangs informatiebijeenkomsten over de nieuwe zuivellijn, die door ongeveer 2.000 melkveehouders werden bezocht.

Van hen voldoet 10 tot 15 procent aan de criteria voor levering van duurzame melk, meldt Wiebren van Stralen, sinds 1 september strategisch programmamanager bij FrieslandCampina. Eind deze maand moeten de eerste producten al in de winkel staan. Begin volgend jaar start een nieuwe wervingsronde om de afzet uit te breiden.

Top Zuivel-criteria

Melkveehouders die melk willen leveren aan de nieuwe zuivellijn moeten weidegang toepassen en meer dan gemiddeld scoren op dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit. De inspanningen zijn goed voor een toeslag van € 3,50 per 100 kg melk.

Vooralsnog kunnen melkveehouders in het midden, oosten en zuidwesten van het land zich aanmelden voor levering voor Top Zuivel.

De nieuwe stroom voor duurzame melk die de coöperatie dit voorjaar aankondigde, moet zijn geproduceerd volgens eisen voor diergezondheid, dierenwelzijn, biodiversiteit en klimaat. Ook gelden criteria voor weidegang en grondgebondenheid. De eisen, voorwaarde voor het internationale keurmerk On the way to PlanetProof van de Stichting Milieukeur, werden onlangs definitief vastgesteld.

Jumbo, Coop, Albert Heijn

FrieslandCampina is een van de zuivelbedrijven die een duurzame melkstroom in de supermarktschappen wil zetten. De coöperatie gaf eerder aan dat onder meer Jumbo interesse heeft in de duurzame zuivel.

Jumbo en Coop willen volgend jaar zuivel met het On the way to PlanetProof-keurmerk in haar assortiment opnemen. Ook Lidl en Aldi zijn het zuivelaanbod aan het verduurzamen. Royal A-Ware levert sinds deze zomer een assortiment duurzame zuivel en kaas aan Albert Heijn.

Sturen op groei

De inzet op een duurzame melkstroom is voor FrieslandCampina een van de mogelijkheden voor diversificatie en sturing van de groei van het melkaanbod. Het bedrijf meldde eerder dat er alleen nog groei mogelijk is binnen vooraf overeengekomen afspraken, gebaseerd op de marktgroei.