Lage melkprijs Milcobel nekt ceo Peter Koopmans

‹ Terug naar overzicht

Lage melkprijs Milcobel nekt ceo Peter Koopmans

Geplaatst op:

Milcobel heeft op 20 december afscheid van ceo Peter Koopmans. De reden van het besluit is de aanhoudende onvrede over de lage melkprijs van de leden. 

Er wordt op korte termijn een nieuwe ceo benoemd. In de tussentijd is een interim-ceo aangesteld, meldt vakblad Landbouwleven. Peter Koopmans werd in april 2018 benoemd tot ceo van Milcobel.

Milcobel wil sneller veranderen

“Met deze beslissing geeft de Raad van Bestuur het signaal dat de snelheid van de lopende veranderingsprocessen opgedreven moet worden en dat de uitgezette doelstellingen snel en kordaat ingevuld moeten geraken om de melkprijspositie en winstgevendheid zowel op korte als middellange termijn te verbeteren, en gedane investeringen sneller te laten renderen”, aldus voorzitter Dirk Ryckaert in een verklaring.

peter koopmans milcobel

Peter Koopmans was tot 20 december 2019 ceo bij Milcobel.

Onvrede lage melkprijs 

De onvrede over de lage melkprijs duurt al enige tijd. De prijs blijft achter bij die van de concurrentie en ook de weidepremie is te laag, vinden de leden. Milcobel wil de melkprijs voor december verhogen naar € 32, € 1,50 meer per 100 kg. De melkprijs die eerder op € 30,50 werd vastgesteld, leidde tot veel kritiek van de leden. Deze maand volgt de definitieve vaststelling van de melkprijs. Dan zal ook een verdere stijging van de melkprijs voortgang krijgen.

Binnen de coöperatie heerst tevens onvrede over het uitblijven van resultaten van investeringen in de afgelopen jaren.  

Over Milcobel

De Milcobel Groep verwerkt jaarlijks ongeveer 1,6 miljard liter melk van 2.600 aangesloten veehouders. De zuivelcoöperatie is daarmee marktleider in de sector, goed voor circa 40 procent van het totaal geproduceerde volume in België. De 2.000 medewerkers verwerken de melk tot zuivelproducten als kaas, boter, melkpoeder, roomijs, melkdranken, room en wei. Naast eigen merken als Brugge Kaas, Nazareth en Inza-melk en private label-producten voor supermarktketens  produceert Milcobel grondstoffen en ingrediënten voor de voedingsindustrie.

De groep omvat zeven vestigingen, waarvan zes in België en een in Frankrijk. Het bedrijf realiseerde in 2018 € 1,26 miljard omzet, een groei van 4 procent ten opzichte van 2017.