Vandersterre zet volgende stap met overname Dupont

‹ Terug naar overzicht

Vandersterre zet volgende stap met overname Dupont

Geplaatst op:

De VanderSterre Groep in Bodegraven neemt Dupont Cheese Nederland over, een dochterbedrijf van de Belgische coöperatie Milcobel. Het is een logische vervolgstap in de groei van familiebedrijf Vandersterre. En in de nog lang niet voltooide consolidatie van de kaashandel in Nederland, aldus ceo Jan Kos.

 

Tekst: Jeen Akkerman

Dupont is een kaashandel in Nieuw-Vennep die zich onder andere bezighoudt met de handel in buitenlandse kazen en speciaalkazen van Nederlandse bodem. Milcobel zette de dochter in de verkoop na een strategische heroverweging. “Wij hebben mee geboden, er waren meerdere gegadigden. Uiteindelijk bleken onze voorwaarden in de ogen van Milcobel de beste match te hebben”, stelt Jan Kos tevreden vast. Hij is een van de drie eigenaren van  de Vandersterre Groep-bedrijven. De overname moet nog worden goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Hoewel prijs in de handel altijd een rol speelt, was dat volgens Kos niet doorslaggevend voor de succesvolle transactie. “We hebben duidelijk aangegeven dat we de locatie in Nieuw-Vennep in stand houden en dat de werkgelegenheid niet wordt aangetast. Ook speelt denk ik mee dat we de bestaande relaties met leveranciers van Dupont respecteren en willen samenwerken met Milcobel.” Of dit laatste een verschil was met andere kapers op de kust, bijvoorbeeld grote zuivelproducenten die ook investeren in kaashandel, laat Kos in het midden.

Volgende stap

Voor Vandersterre is de overname van Dupont een volgende stap in de groei die het bedrijf in de afgelopen decennia liet zien. Kos nam het handelsbedrijf in Bodegraven in 1989 samen met twee compagnons over na het overlijden van oprichter Piet van der Sterre, die sinds 1946 handelde in hoogwaardige natuurgerijpte kazen.

In 2009 volgde de fusie met De Graaff kaas in Grootebroek, sinds 1929 en gespecialiseerd in het verpakken van kaas. Twee jaar na deze fusie verrees op het naastliggende terrein een compleet nieuwe verpakkingsfabriek.

Voor het rijpen van kaas werkte Vandersterre ruim een decennium samen met Schep Kaashandel in Meerkerk. Ook deze locatie  werd uiteindelijk in 2013 overgenomen en in Meerkerk bouwde de onderneming in 2017 een nieuwe locatie waar 7.000 ton kaas kan worden opgeslagen.

Hoewel Vandersterre zijn focus heeft op het opslaan, rijpen en verkopen van Nederlandse kaas, is men inmiddels ook op bescheiden schaal actief in de productie van kaas. In Nederlands grootste boerenkaasmakerij Kaamps Cheese heeft de onderneming een aandeel van 50 procent. Deze in Deurningen op landgoed Kaamps gevestigde boerderij/kaasmakerij wordt gerund door het familiebedrijf van Herbert en Yvonne Nijland. Ze melken 211 koeien en produceren onder andere Boer’nTrots kaas, een van de vele soorten die in het distributiecentrum van Vandersterre te vinden zijn.

Meerdere continenten

Inclusief de aankoop van Dupont is Vandersterre nu een onderneming met ongeveer vierhonderd medewerkers en dus een grote Nederlandse kaashandelaar. “We zijn actief op meerdere continenten”, zegt Kos. Hij illustreert het door te wijzen op de negen foto’s die een wand van zijn directiekamer sieren. Het zijn stadsgezichten van Berlijn, Parijs, Singapore, New York, Barcelona, Rio de Janeiro, Londen, Kopenhagen en Vancouver.

Kos plaatst de groei van zijn onderneming in een breder kader. “Je ziet in de afgelopen jaren een enorme consolidatieslag in de kaashandel. Die is vooral veroorzaakt door de groei van het grootwinkelbedrijf en door de schaalvergroting in de zuivelindustrie.” Hij verwacht dat deze tendens ook de komende jaren door zal zetten. 

Vandersterre wil daarin als familiebedrijf een rol blijven spelen. De huidige eigenaren zijn alle drie vijftigers. “We hebben er goed over nagedacht en de volgende generatie is gemotiveerd om het stokje over te nemen”, aldus Kos. Inmiddels werken er al enkele kinderen in het bedrijf. Deze strategie maakt Vandersterre nog meer een familiebedrijf, een waarde die ook is doorgevoerd in de huisstijl en communicatie van de onderneming, die zichzelf afficheert met de slogan ‘The cheese family from Holland’.

Die ‘family’ kan zich volgens Kos blijven bewijzen door waarde toe te voegen in de kaasketen. Hij noemt hierbij vier essentiële factoren. De eerste is assortiment. “De kaashandel kan, meer dan een kaasproducent, een breed assortiment van verschillende kazen aanbieden. Dat is interessant voor afnemers.” Vandersterre doet dit door zich toe te leggen op speciaalkazen. In de distributiecentra in Bodegraven liggen meer dan 2.000 soorten kazen en verpakkingen: van één plakje in cellofaan voor patiënten in ziekenhuizen, tot de 32 kg wegende Italiaanse Grana Padano. Een van de beide vestigingen breidt Vandersterre op dit moment uit met een ultramoderne hal van 2.000 m2 en 15 meter hoog voor koelen en orderpicken. 

Verpakking

De tweede succesfactor is volgens Kos kennis, kunde en capaciteit in verpakking. “Vandaag wordt ongeveer 80 procent van alle kaas verpakt verkocht. Hoewel veel mensen vers-van-het-mes lekkerder vinden, valt de keuze meer en meer op gemak.” 

Nummer drie is ‘rijpen’. Daarbij gaat het niet alleen om het vakmanschap om de kazen op de veelal houten planken perfect te behandelen. Nee, er is een veel plattere voorwaarde. “Je moet geld tot je beschikking hebben”, aldus Kos, doelend op het werkkapitaal dat benodigd is om duizenden tonnen kaas te kopen, op te slaan en pas na weken, maanden of jaren weer te verkopen. 

De vaardigheid om te verkopen is de laatste succesfactor. Dat is niet iets wat je snel-snel doet. “Zeker een familiebedrijf als het onze investeert veel tijd en energie in relaties met afnemers. Dat is eigenlijk het belangrijkste kapitaal dat we hier in huis hebben.” 

Vandersterre exporteert naar meer dan tachtig landen. “Je moet dus ook de taal van het land spreken, dat helpt enorm.” Kos haalt een uitspraak aan van een van zijn leermeesters bij Westland Kaas, waar hij zijn loopbaan begon: “Het gaat om talen en betalen.” 

Andere eetgewoonten

Op basis van de genoemde vier factoren kun je, zo blijkt uit het relaas van Kos, een succesvolle kaashandel opbouwen. Maar dat betekent niet dat je op je lauweren kunt rusten. “De consument verandert voortdurend en steeds sneller”, observeert hij. In alle markten is het traditionele patroon van ontbijt-lunch-avondmaaltijd aan het verdwijnen. “We worden steeds meer als vissen die met de bek open rondzwemmen. Als er iets is dat we kunnen  pakken, happen we toe.” Voor de kaassector betekent dit niet alleen steeds kleinere verpakkingen, maar ook een enorme groei van kaas als ingrediënt in kant-en-klare voedingsproducten. Voorbeelden zijn de plakjes kaas op hamburgers of de topping van pizza’s. En de enorme ontwikkeling van de kaasplank met bijzondere soorten Nederlandse en buitenlandse kaas. “Wij zien deze afzetmarkten snel groeien en willen ook daarin onze positie versterken”, aldus Kos. Laat de overname van Dupont daar nu ook mooi in passen. Het bedrijf is namelijk naast kaas ook actief in andere versproducten. Onder de nieuwe naam Vandersterre Vers Concepten gaat deze vestiging dan ook inspelen op de veranderende eetgewoonten.

Synergie

En in dit segment hebben Kos en zijn compagnons nog een ijzer in het vuur. In 2017 namen ze de aandelen van Grozette in Woerden over, samen met het management. Het is een interessante speler in de wereld van kaasingrediënten. Want hoewel velen de naam alleen kennen van de strooikaas, levert Grozette ook diverse kaashalffabricaten aan de foodservice industrie. “Wij zien goede mogelijkheden voor synergie”, motiveert Kos het besluit om in het komende jaar ook in Woerden over te gaan tot nieuwbouw en uitbreiding.

Het lijkt een goede zet. “Dat zal ik niet ontkennen”, glimlacht Jan Kos. “Als het lukt zegt iedereen dat je geluk hebt gehad. En als het mislukt, zegt iedereen dat ze dat al hadden zien aankomen.” 

Dit artikel is verschenen in ZuivelZicht 7 2019. Nog geen abonnee? Klik HIER.