Colruyt brengt zuivel met stabiele melkprijs in de winkels

‹ Terug naar overzicht

Colruyt brengt zuivel met stabiele melkprijs in de winkels

Geplaatst op:

In Colruyt-supermarkten zijn de eerste zuivelproducten verkrijgbaar die zijn geproduceerd van melk waarvoor de melkveehouders een stabiele melkprijs van 34,76 cent per liter hebben gekregen.

De zuivel onder het Boni Selection-huismerk zit in een verpakking met het opschrift ‘Wij steunen de Belgische melkboeren, en nu jij ook!’.  Het gaat om dertien melkproducten, waaronder room, magere, halfvolle en volle melk. De zuivel is verkrijgbaar bij Colruyt, Spar en OKay.

Vijf jaar stabiele melkprijs

Zo’n 330 melkveehouders die hun melk leveren aan zuivelverwerker Inex tekenden in op het aanbod van Colruyt en Inex om een stabiele melkprijs van 34,76 cent te krijgen voor een vastgelegd percentage van hun melkvolume. 

Het partnership dat Colruyt Group vorig jaar februari met Inex aankondigde is opgezet met 330 melkveehouders. De samenwerking moet hen een vaste afzet en meer inkomenszekerheidbieden en mogelijkheden geven om verder te investeren en duurzaam te groeien. De prijs blijft voor vijf jaar constant. Jaarlijks past de supermarktorganisatie een transparante indexering toe, zodat de prijs de kostenontwikkeling van de melkveehouders volgt. Daarnaast blijven de verkoopprijzen in de winkel de concurrentie volgen.

30 miljoen liter melk per jaar

Om dit project te kunnen realiseren was een minimaal volume van 30 miljoen liter per jaar nodig. Dit volume werd haalbaar nadat in februari 2019 330 melkveehouders intekenden voor de samenwerking. Inex investeerde na het vastleggen van de samenwerking in een productielijn om de verhoogde volumes aan te kunnen. De zuivelonderneming ontwikkelde samen met Colruyt Group aangepaste herkenbare verpakkingen en labels voor het assortiment.

Steun voor lokale landbouw

Het initiatief met Inex past in de ambitie van Colruyt Group om de lokale landbouw te ondersteunen. “Een transparante, stabiele melkprijs maakt komaf met de grote prijsschommelingen waarmee de Belgische melkveehouders vaak te kampen hebben. Zo bouwen we mee aan een duurzaam businessmodel met meerwaarde voor alle spelers in de keten”, zegt Stefan Goethaert, binnen Colruyt Group algemeen directeur Fine Food en Retail Services en verantwoordelijk voor het landbouwbeleid.

Fruit, varkens, biogroenten

Colruyt Group ondersteunde in de afgelopen jaren de Belgische landbouwsector al vaker. De supermarktorganisatie nam in 2015 deel aan steunmaatregelen voor melk en in 2016 voor varkensvlees (2016) en startte samenwerkingsprojecten voor partners in de fruit-, varkens- en biogroentensector.