De Fryske wint hoofdprijs bij World Cheese Awards

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

De Fryske heeft met Stokâlde Fryske de hoofdprijs gewonnen bij de World Cheese Awards in Bergamo (Italië).

World Cheese Awards De FryskeHet Friese kaasmerk won de Super Gold met de extra oude kaas en kreeg tevens een bronzen award met de Âlde Fryske. Beide kazen vallen in de categorie Goudse kazen met een leeftijd ouder dan een jaar.

De Fryske: twee jaar rijping

De Stokâlde Fryske is een extra oude kaas die een rijping van twee jaar achter de rug heeft. De kaas kwam vorig jaar op de markt. “We waren vorig jaar benieuwd hoe onze kaas zich zou doorontwikkelen, ook als deze ouder wordt”, vertelt ondernemer Catharinus Wierda. “We waren toen al verrast door de romige krachtige smaak met veel kristalvorming.”

De Friese kazen  – van Jong tot Stokâld – zijn alle romig van karakter. Dit komt door het vakmanschap van de kaasmakers en omdat de melk niet wordt afgeroomd bij het kaas maken. Ook gebruiken de boeren veel gras in het rantsoen waardoor er meer zachte melkvetten ontstaan.

Natuurinclusief

Wierda ziet de prijs “als een prachtige opsteker voor onze kaas, waarbij we willen laten zien dat duurzaamheid en topkwaliteit goed samen gaan”. Het Friese merk streeft naar een natuurinclusieve melkveehouderij met melk van boeren die rekening houden met weidevogels, biodiversiteit en landschap.

Duurzame missie

Het Friese kaasmerk met een duurzame missie dat in februari 2017 van start ging. Inmiddels zijn de Jonge, Belegere, Âlde én Stokâlde Fryske verkrijgbaar op veel locaties in Friesland en steeds meer daarbuiten. Door sterke handelspartners zijn deze kazen leverbaar voor vrijwel alle winkeliers in Nederland.

Het kaasmerk ging vorig jaar zomer een samenwerking aan met kaasgroothandel Zijerveld om de verkoop en distributie van het streekproduct uit te breiden. De Friese kaas is voor Zijerveld waardevol omdat consumenten steeds meer vragen naar authentieke en duurzame kaassoorten.