Natuurinclusief: consument wil er meer voor betalen

‹ Terug naar overzicht

Natuurinclusief: consument wil er meer voor betalen

Geplaatst op:

Consumenten zijn bereid een meerprijs te betalen voor producten die natuurinclusief zijn. Dit blijkt uit het rapport Natuurinclusieve producten. 

Belangrijke motieven voor aankoop zijn landschap, biodiversiteit en weidevogels. Ook aspecten als milieu, biologisch en dierenwelzijn tellen mee. In mindere mate geldt dat ook voor de eigen gezondheid. 

Natuurinclusief: verhaal achter product telt 

Bij aankoop van een natuurinclusief product telt het verhaal achter het product. Voor bijna de helft van de consumenten, 49 procent, is niet duidelijk wat natuurinclusieve producten precies zijn. Rond 32 procent van de consumenten heeft een idee en 19 procent zegt te weten wat natuurinclusieve producten zijn. Dit blijkt uit het onderzoek over natuurinclusieve producten dat werd uitgevoerd door Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Wat is het? 

Natuurinclusieve landbouw is een ecologisch houdbare vorm van voedselproductie waarin voedsel wordt geproduceerd binnen de grenzen van de natuur, het milieu en de leefomgeving. Dit heeft ook positieve effecten op de biodiversiteit en het klimaat. De producten van deze landbouw zouden als natuurinclusieve producten gericht op de markt kunnen worden gezet. 

Concepteigenaren

Om te zorgen dat klanten weten hoe voedsel geproduceerd wordt, werken concepteigenaren soms met een eigen klantenkring. Ze onderhouden contact door het versturen van een nieuwsbrief, het posten van berichten op social media en het houden van rondleidingen.