Carrefour lanceert Kwaliteitsketen voor Belgische geitenkaas

‹ Terug naar overzicht

Carrefour lanceert Kwaliteitsketen voor Belgische geitenkaas

Geplaatst op:

Carrefour lanceert opnieuw een Kwaliteitsketen Carrefour. Ditmaal gaat het om  Belgische geitenkaas. De geitenkaas, die is verwerkt van de melk van geitenhouder Dirk Rasschaert in Impe, is ambachtelijk geproduceerd en voor 100 procent van Belgische oorsprong. 

Carrefour Kwaliteitsketen geitenkaasDe Kwaliteitsketen Carrefour garandeert de traceerbaarheid van het product van de producent tot aan de melkverwerking. De supermarktketen werkt voor zijn kwaliteitsketen samen met geitenfokker Rasschaert  die is geselecteerd op knowhow en inzet. Dit partnerschap garandeert de fokker een correcte en transparante vergoeding. De geiten worden geboren en gekweekt op dezelfde boerderij en met respect voor het dierenwelzijn. Ze krijgen lokaal voeder dat gegarandeerd ggo-vrij (<0,9 procent) en sojavrij is. Ze kunnen 120 dagen per jaar in de  open lucht grazen – buiten de lactatieperiode – en worden in open gebouwen grootgebracht. Deze criteria zijn vastgelegd in het lastenboek, ze worden gecontroleerd door een externe organisatie en zijn strenger dan de marktnormen.

Geitenkaas Carrefour is ambachtelijk

De geitenkaas wordt geproduceerd in een ambachtelijke kaasmakerij in Destelbergen. Hier worden zonnepanelen gebruikt om een deel van de elektriciteit in de kaasmakerij op te wekken. Consumenten kunnen in de winkel kiezen uit geitenkaas naturel, honing, kruiden en gerijpte geitenkaas. 

Blockchain voor transparantie

De Kwaliteitsketen Carrefour garandeert de traceerbaarheid van het product van de producent tot aan de melkverwerking. Carrefour gebruikt hiervoor de blockchaintechnologie om transparant te communiceren over de traceerbaarheid.

De Kwaliteitsketen Carrefour beantwoordt aan een eisenpakket dat wordt gecontroleerd door een externe organisatie en dat strenger is dan de marktnormen: beter voor het milieu, de dieren, de producenten en de consument. De producenten die partner zijn van de kwaliteitsketen ontvangen een eerlijke en transparante vergoeding.

Samenwerken met lokale producenten 

Met de Kwaliteitsketen Carrefour gaat de retailer samenwerkingen aan met lokale producenten tegen een eerlijke prijs. Het label omvat op het moment meer dan zeshonderd producten in de categorieën zuivel, groenten en fruit, vleeswaren, vlees en vis. Begin dit jaar werden halfvolle melk uit de kwaliteitsketen en ijsjes van De Belgen door  consumenten van de supermarktketen uitgeroepen tot Gekozen Huismerk Product van het Jaar 2021.  En afgelopen najaar voegde de supermarktketen drie Belgische zuivelproducten producten toe aan de kwaliteitsketen. Het gaat om 100 procent Belgische halfvolle melk, brie en roomkaas. Ook deze producten komen voort uit samenwerkingen met lokale producenten.