Danone voegt Alpro, Nutricia en Danone Zuivel samen
Danone werkt aan een samenvoeging van Alpro, Nutricia en Danone Zuivel in één organisatie. De drie afzonderlijke bedrijven worden sinds begin dit jaar geïntegreerd in de operatie One Danone, meldt Foodpersonality.
Met de komst van topman Antoine de Saint-Affrique werkt het concern aan manieren om de resultaten aan de beurs te verbeteren. “Zonder afbreuk te doen aan al datgene dat in de jaren daarvoor is opgebouwd”, benadrukt Frank den Haan, directeur Retail van Danone.
Het bedrijf hecht veel waarde aan de B Corp-certificering. “Maar om je maatschappelijke doelstellingen te realiseren heb je ook sterke bedrijfsresultaten nodig”, zegt Den Haan. “Het besluit om de divisiestructuur van Danone wereldwijd te veranderen in een landenstructuur gaat daaraan bijdragen.”
Nederland a-typisch voor Danone
One Danone moet ervoor zorgen dat de krachten van de afzonderlijke bedrijfsonderdelen gebundeld worden. “Het gaat niet om de schaal als zodanig, maar met meer schaalgrootte kunnen we onze resultaten verbeteren waarmee we ook sneller onze maatschappelijke doelstellingen kunnen realiseren”, stelt Den Haan.
Daarbij geldt Nederland als a-typisch binnen het Franse concern in Europa. In tegenstelling tot veel andere landen is Danone hier geen marktleider in de totale zuivelmarkt, maar is het met Alpro wel leidend in plantaardige alternatieven voor zuivel. De basis voor babyvoeding binnen Danone werd in Nederland al in 1896 gelegd door Nutricia. Den Haan: “Het zijn stuk voor stuk bijzondere bedrijven waar we zorgvuldig mee omgaan. Van een worsteling tussen zuivel en plantaardige alternatieven voor zuivel is dan ook geen sprake. De acquisitie van White Wave in 2017, waar Alpro deel van uitmaakte, was een bewuste strategische keuze vanuit het uitgangspunt dat een flexitarisch dieet uit overwegingen van gezondheid en milieu aan terrein gaat winnen.”
Nieuwe zuivelvisie
Een van de eerste resultaten van de integratie van Alpro, Nutricia en Danone is een nieuwe categorievisie op zuivel. Daarin speelt in toenemende mate het flexitarische dieet van de consument een belangrijke rol. Den Haan: “Onze nieuwe zuivelvisie is geschreven met twee kernonderdelen op de voorgrond: de toegevoegde waarde van Danone-zuivel alsmede de toegevoegde waarde van de plantaardige alternatieven voor zuivel van Alpro. Je krijgt hiermee dus meer dan voorheen een holistische benadering van de algehele zuivelcategorie. Segmentatie op smaak en navigatie op basis van dierlijke en plantaardige zuivel spelen daarin een belangrijke rol. De nieuwe zuivelvisie is echter niet het allereerste resultaat van de integratie. Zo was er al de introductie van Nutrilon Melk & Plantaardig 2 en 1+, een nieuwe opvolgzuigelingenvoeding en dreumesdrink op basis van melk en plantaardige ingrediënten.
Verschuiving naar plantaardig
Den Haan ziet graag dat handel en industrie gezamenlijk werken aan een grotere ketenimpact van plantaardige voeding, zowel vanuit duurzaamheidsoverwegingen als vanuit het oogpunt van gezondheid voor de consument. “De verschuiving naar een meer plantaardig, flexitarisch dieet is al volop gaande. Ik verwacht dat de verhouding tussen dierlijke en plantaardige voeding op termijn fundamenteel gaat veranderen. Dat vraagt van zowel leveranciers als retailers een behoorlijke inspanning om die verschuiving te begeleiden.”
Dat wil niet zeggen dat het bedrijf vanaf nu uitsluitend op plantaardig inzet. “Neem bijvoorbeeld HiPro, een nieuw merk dat met zuivel met een hoog proteïnegehalte een enorme weerklank vindt bij met name sportieve consumenten.”
Intussen ziet ook het zuivelconcern de volatiele economische context. “De consument zal in het aankoopgedrag nieuwe keuzes maken. Het is aan ons om de toegevoegde waarde van onze merken te versterken”, aldus Den Haan in Foodpersonality. Tegelijkertijd exploderen de inkoopkosten – denk alleen maar aan hoge energiekosten maar ook de sterk gestegen melkprijs. Danone behaalde in de eerste helft van dit jaar nog meer omzet. De afzetvolumes voor zuivel en plantaardige voeding van Danone namen met 2,4 procent af, maar door hogere prijzen nam de vergelijkbare omzet nog wel met 4,3 procent toe.