Doorgroeiend Ausnutria ziet brood in Chinese driekinderenpolitiek

‹ Terug naar overzicht

Doorgroeiend Ausnutria ziet brood in Chinese driekinderenpolitiek

Geplaatst op:

Zuivelonderneming Ausnutria behaalde in het eerste halfjaar van 2021 een omzet van € 557,9 miljoen, een groei van 10,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg met 3,4 procent naar € 77,6 miljoen. Het bedrijfsresultaat Ebitda kwam uit op € 107,2 miljoen, een verbetering met 2,2 procent in vergelijking tot de eerste helft van 2020. 

De verkoop van de eigen merken kindervoeding van Ausnutria nam in de eerste helft van dit jaar met 10 procent toe. Het bedrijf zag daarbij met name in het tweede kwartaal een herstel van de omzetgroei bij de kindervoeding op basis van geitenmelk, die Ausnutria verkoopt onder het merk Kabrita.

Ausnutria merkt effect Covid-19

Ausnutria ziet de invloed van de aanhoudende beperkingen als gevolg van Covid-19. Deze kregen in het afgelopen  halfjaar een indringender karakter en daardoor werden ook meer structurele effecten zichtbaar. De wereldwijde trend van dalende geboortecijfers is door Covid-19 in een versnelling gekomen en manifest in landen waarin de zuivelproducent opereert.

Driekinderenpolitiek China

De afremming van vergrijzing in China is een speerpunt van beleid van de Chinese overheid. In juli publiceerde de Chinese overheid het toekomstige beleid in dit perspectief. Hierin zijn stimulerende maatregelen vastgelegd, zoals de driekinderenpolitiek en een vermindering van de lasten voor de Chinese huishoudens.

De maatregelen zijn primair gericht op de kostenreductie van het grootbrengen van kinderen met als doel een meer gebalanceerd geboortecijfer in 2025 en een beter evenwicht in de toekomstige demografische balans. Ausnutria ziet hierin een positieve toekomstige ontwikkeling. 

Investeringsplannen in Nederland ongewijzigd

De investeringsplannen in Nederland van het Chinees-Nederlandse zuivelbedrijf zijn ongewijzigd. Dit betekent dat de nieuwe blikfabriek die Ausnutria samen met Trivium in Heerenveen bouwt naar verwachting later dit jaar operationeel wordt. De nieuwe productielocatie is geïntegreerd met de huidige Ausnutria-fabriek voor droog mengen en verpakken. Na de samenvoeging met de huidige locaties voor droog mengen en verpakken bedraagt de capaciteit jaarlijks meer dan 150 miljoen blikken. Met de nieuwbouw is een investering gemoeid van circa € 175 miljoen.

Milieu- en klimaateisen

In Heerenveen is eveneens een ultrafiltratiefabriek in aanbouw voor de productie van weipoederconcentraat uit geitenmelk. De ultrafiltratiefabriek is onderdeel van de nieuw te bouwen poedertoren in Heerenveen en vormt de verbinding met de huidige melkpoederfabriek voor babyvoeding.  Deze droogtoren van 40 meter hoog wordt uitgerust met de nieuwste technologieën, heeft een hoge automatiseringsgraad en voldoet aan milieu- en klimaateisen: de toren is gasloos en stoot niet of nauwelijks CO2 uit. Ausnutria, dat tien jaar geleden 51 procent van de aandelen in Hyproca NL kocht, omvat naar eigen zeggen de complete geitenmelkketen: geitenhouders die de melk leveren, de fabrieken en het in de markt zetten.

Ausnutria heeft vorig jaar verschillende investeringsprojecten afgerond om de  fabrieken in Kampen, Ommen en Leeuwarden toekomstbestendig te maken. Het zuivelbedrijf heeft momenteel ruim negendhonderd medewerkers in Nederland en verwacht de komende jaren in samenhang met verdere groei en uitvoering van investeringsplannen te groeien met circa 20 procent. Voor internationale zuivelbedrijven is Nederland het ­ideale productieland, aldus ceo Bart van der Meer.