Jumbo brengt zuivel onder label Van Dichtbij in het schap
Jumbo brengt vanaf eind dit jaar zuivel als een van de huismerkproducten van Nederlandse bodem onder het label Van Dichtbij in het schap. De supermarktketen speelt hiermee in op de toenemende vraag van klanten naar verse producten uit Nederland.
Het zuivelaanbod van Van Dichtbij bestaat in eerste instantie uit halfvolle yoghurt, biologische halfvolle melk, kaas en karnemelk en biologische volle yoghurt van Direct van de Boerderij.
Direct van de Boerderij
Onder dit label introduceerde Jumbo in juni zes ambachtelijke zuivelproducten. Het aanbod bestaat in eerste instantie uit volle melk en halfvolle Jersey-melk (van boer Kees), karnemelk en roomboter (van boer Ernst) en biologische volle kwark en volle yoghurt (van boerin Jacoline). De drie boeren staan op de verpakkingen van de producten. Zij zetten zich in voor eerlijke ambachtelijke zuivel, dierenwelzijn en biodiversiteit, meldde Jumbo. Melkveehouder Kees Schutte van Erve Holtwick ín Agelo levert volle melk en halfvolle Jersey-melk voor de nieuwe zuivellijn. Boer Ernst van der Schans, eigenaar van zuivelboerderij Den Eelder in Well, levert karnemelk en roomboter voor Direct van de boerderij. Boerin Jacoline uit de Weerribben produceert biologische volle kwark en yoghurt. De zuivelproducten zijn afkomstig van de Weerribben Zuivel.
Van Dichtbij bij Jumbo
Het Van Dichtbij-label wordt stapsgewijs geïntroduceerd in de winkels, via tv-commercials, het Hallo Jumbo Magazine en via Jumbo.com/vandichtbij. Cees van Vliet, operationeel directeur van Jumbo: “Bij het inkopen van verse producten werken we bij Jumbo al jarenlang met het motto: van dichtbij als het kan, verder weg als het moet. Ruim driekwart van ons aanbod binnen aardappelen, groenten en fruit, zuivel, vlees en eieren is al van Nederlandse oorsprong en we willen dat aandeel de komende tijd verder laten groeien. De aandacht die Nederlandse boeren en telers schenken aan versheid, smaak en duurzaamheid maken we graag zichtbaar bij onze klanten. We zijn trots op hun enorme toewijding en vakmanschap en alle mooie, smaakvolle producten die dat oplevert.”
Samenwerken met boeren en telers
Het uitdragen van de trots op het werk en producten van Nederlandse bodem is een uitkomst van de reeks tafelsessies die Jumbo rond de zomer organiseerde met boeren en telers. Bij deze tafelsessies waren landbouworganisaties nauw betrokken in het kader van het door LTO Nederland geïnitieerde project ‘Waardecreatie in ketens’. Alle deelnemers spraken toen de wens uit om het Nederlandse product meer in de schijnwerpers te zetten.
Naast de introductie van Van Dichtbij beantwoordt Jumbo dit streven ook met het plaatsen van borden bij haar boeren en telers door het hele land. De supermarktketen wil hiermee haar waardering voor en trots op de samenwerking met deze leveranciers uitstralen.