FrieslandCampina: ‘Verpakkingen in 2025 herbruikbaar of recyclebaar'

‹ Terug naar overzicht

FrieslandCampina: ‘Verpakkingen in 2025 herbruikbaar of recyclebaar'

Geplaatst op:

FrieslandCampina maakt werk van minder en betere plastic verpakkingen. Het zuivelconcern ondertekende hiervoor het Europees Plastic Pact. In 2025 moet de volledige verpakkingsportfolio van FrieslandCampina herbruikbaar en/of recyclebaar zijn en in 2050 moet dit volledig circulair en zonder uitstoot van fossiele brandstoffen zijn.

De volledig recyclebare kaasverpakking van FrieslandCampina.

Duurzaam verpakken is een belangrijke pijler van het duurzaamheidsprogramma van  FrieslandCampina. De coöperatie wil zijn meetbare stappen op dit gebied versnellen.

Verpakkingen: coöperatieve duurzaamheid

“Als we echt effectief willen zijn in het maken van meetbare duurzame impact, dan moeten we samenwerken, voor de lange termijn”, zegt ceo Hein Schumacher over de ondersteuning van het Europees Plastic Pact. “Wij noemen dat coöperatieve duurzaamheid. En dat is de aanpak die ook nodig is voor plastic verpakkingen. De plastic waardeketen is internationaal, met grote, multinationale producenten en leveranciers. Een uniforme Europese aanpak, die over de grenzen en categorieën heen samenwerkt, kan helpen bij het opschalen en versnellen. Dat is anders dan de bestaande nationale pacten. Daarom ondersteunen wij zowel nationale als internationale pacten.”

Recente ontwikkelingen

Vorig jaar ondertekende FrieslandCampina een jaar geleden ook de New Plastics Economy Commitment van de Ellen MacArthur Foundation en het Nederlandse Plastic Pact. 

Vorig najaar introduceerde het bedrijf een volledig recyclebare kaasverpakking met de potentie om de plasticproductie met 300.000 kilo per jaar te verminderen. Afgelopen januari, een jaar eerder dan de regelgeving, kondigde FrieslandCampina ook aan de meer dan 100 miljoen plastic rietjes te vervangen door papieren rietjes.

Europees Plastic Pact

Het Europees Plastic Pact is ondertekend door dertien landen en dertig grote bedrijven, waaronder Nestlé, Unilever, Bonduelle en Carrefour. Ondertekenen van het pact is niet vrijblijvend; ieder jaar wordt gemonitord hoe ver deelnemers zijn. De Europese Commissie is betrokken als waarnemer van het pact. Samen met de Europese Commissie wordt ook bekeken waar het Europees Plastics Pact kan bijdragen aan nieuw Europees plasticbeleid op basis van de Europese Green Deal.