Arla zag omzet flink stijgen
Arla Foods heeft de totale omzet over het eerste halfjaar van 2022 zien stijgen met 17 procent tot € 6,38 miljard. Die omzetstijging komt vooral door het fors verhogen van de prijzen voor de zuivelproducten in retail en foodservice en door een goede marge in de handel van melkpoeder en boter. De verkoop van merkproducten is door de inflatie daarentegen gedaald. Het verwerkte volume aan melk nam met bijna 2,9 procent af tot 6,8 miljard kilogram. De winst was 16 procent hoger en bedroeg € 99 miljoen.
Naast cijfers over de omzet maakte Arla bekend dat de winstmarge op de verwerkte melk 3 procent was. Dit is in lijn met het nieuwe beleid van de coöperatie. Arla zal een halfjaarlijkse nabetaling van 1 euro per 100 kilogram melk uitkeren aan melkveebedrijven over het door hen aangeleverde melkvolume in de eerste helft van 2022.
Nieuw consolideringsbeleid
De nabetaling maakt deel uit van een nieuw consolideringsbeleid dat de board of representatives vorig jaar oktober heeft goedgekeurd ter ondersteuning van de investeringen die vanuit het bedrijf en de coöperatieleden op de melkveehouderijen nodig zijn om de doelstellingen van de nieuwe strategie van de coöperatie voor 2026 te realiseren. Het nieuwe consolideringsbeleid was voorgesteld door de board of directors. In het nieuwe beleid is de nabetaling al eerder verhoogd van 1,0 naar 1,5 eurocent per kilogram melk, op voorwaarde dat het bedrijf een jaarlijkse nettowinst behaalt van ten minste 2,8 procent van de omzet. De nabetaling wordt in twee termijnen uitgekeerd: halverwege het financiële jaar en aan het einde van het jaar.
Strategische merken dragen bij aan omzet Arla
In de eerste helft van 2022 zorgden de strategische merken van Arla voor een omzetgroei van 12,7 procent tot bijna 3 miljard euro, voornamelijk als gevolg van prijsstijgingen. Het volume van de afzet via het merk Arla was 0,1 procent lager met daarbij een omzet van bijna 1,78 miljard euro. Via het merk Lurpak werd een omzet van 347 miljoen gerealiseerd. Dat was meer dan in de eerste helft van 2021, maar de volumes namen met 5,9 procent af. De omzet via Starbucks had 19,5 procent groei.
De activiteiten in foodservice van Arla realiseerden een volumegroei via de merkproducten boven het niveau voor Covid van 19 procent, vooral door goede resultaten in Denemarken en het Verenigd Koninkrijk en via de merken Arla Pro en Lurpak. In het Europese en Britse bedrijfssegment Arla steeg de omzet van Arla tot 3,54 miljard euro. Dat is 10,5 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar. In het internationale bedrijfssegment van Arla nam de omzet met ruim 18 procent toe tot bijna 1,23 miljard euro. De groei van strategische merken kwam op 3,8 procent. In voedingsingrediënten bedroeg de omzet 460 miljoen, bijna 19 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De divisie wereldwijde industriële verkopen zette voor 1,16 miljard euro om. Dat betekent een toename van bijna 42 procent. Arla Foods Ingredients maakte onlangs bekend dat het met NIZO een klinische studie gaat uitvoeren naar Lacprodan OPN-10, een van wei afgeleid nieuw voedingsingrediënt dat sterk is verrijkt met osteopontine.
Uitbreiding Arla Foods Pronsfeld
Arla Foods opende deze zomer de uitbreiding van de productielocatie in Pronsfeld in Duitsland. Hier is de grootste zuivelfabriek van het bedrijf gevestigd. Het is tevens de grootste productielocatie van de producent ter wereld en een van de grootste melkfabrieken in Europa. De melk is afkomstig van Arla-melkveehouders in Rijnland-Palts, Noordrijn-Westfalen, Luxemburg en België.