Ausnutria realiseert stabiele groei

‹ Terug naar overzicht

Ausnutria realiseert stabiele groei

Geplaatst op:

Ausnutria heeft in 2021 ten opzichte van 2020 11,1 procent meer omzet geboekt. Het concern, dat producten maakt op basis van geitenmelk, zag onder aan de streep een omzet van € 1.227,7 miljoen. De winst steeg met 3,6 procent naar € 143,9 miljoen.

China, dat is goed voor ongeveer 85 procent van de totale omzet, blijft voor Ausnutria Dairy Corporation de grootste markt. Kabrita, Hyproca en Allnutria, de drie kindervoedingsmerken zorgden volgens het concern voor bemoedigende groei. Het merk Kabrita blijft leidend in de categorie baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk.

Gevolgen coronapandemie

Ondanks de goede resultaten de kindervoedingsmerken, was 2021 ook een jaar waarin de groei van de onderneming verder onder druk kwam te staan. Naast de gevolgen van onder meer de voortdurende coronapandemie, werd de baby- en kindervoedingsindustrie het afgelopen jaar geconfronteerd met uitdagingen als gevolg van de verdere daling van het geboortecijfer in China.

Yili grootste aandeelhouder Ausnutria

In oktober 2021 werd zuivelonderneming Yili de grootste aandeelhouder van Ausnutria. Yili behoort tot de top van de wereldwijde zuivelindustrie en is al vele jaren het nummer een-zuivelbedrijf in China. Bart van der Meer, ceo Ausnutria Dairy Corp. Ltd.: “We zien in het afgelopen jaar een consolidatie van de markt. De concurrentie wordt heviger. Met de komst van Yili heeft Ausnutria een sterke partner in de sector om zijn positie verder te versterken.”

Introductie Goatfully

De zuivelonderneming duikt met Goatfully, producten ­gebaseerd op geitenmelk voor gezondheidsbewuste ­consumenten, in een nieuwe niche. Ausnutria, wereldwijd actief in babyvoeding voor de consumenten- en de b2b-markt, kiest met een nieuw merk voor verbreding van de categorie, gericht op insteek gezondheid en lifestyle. 

CEO Jeroen Kiers legt op zuivelzicht.nl uit dat het Ausnutria met Goatfully de bijzondere eigenschappen van geitenmelk toegankelijk wil maken voor bredere doelgroepen. Goatfully begint met geitenmelkpoeder met een hoog eiwitgehalte. Dit voorjaar worden hier pannenkoekmix, melkpoeder en sportshakes op basis van geitenmelk aan toegevoegd.