Minder omzet en winst voor Ausnutria

‹ Terug naar overzicht

Minder omzet en winst voor Ausnutria

Geplaatst op:

Ausnutria heeft in de eerste helft van dit jaar 15,1 procent minder omzet behaald; deze daalde naar 517,5 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat komt uit op 50,9 miljoen en is daarmee 56,8 procent lager. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2021 zakte de winst  met 62,9 procent naar 31,6 miljoen. 

De resultaten van de zuivelonderneming staan onder druk door de ontwikkelingen op de Chinese markt zoals de Covid-19-maatregelen en de daling van het geboortecijfer. Buiten China zijn de ontwikkelingen positief, aldus de halfjaarcijfers.

Minder inkomsten eigen merken flesvoeding

De lagere omzet in de eerste helft van dit jaar is voornamelijk toe te schrijven aan een daling van inkomsten uit eigen merken flesvoeding op basis van koemelk. Dit is het korte termijn gevolg van structurele aanpassingen die Ausnutria heeft gedaan in de distributiestrategie binnen China om in de toekomst beter in te kunnen spelen op de marktveranderingen. De oorlog in Oekraïne raakt het bedrijf in beperkte mate. Er is enige hinder in het spoorwegtransport naar China.

Weer groei verwacht

Ausnutria weet de terugval in het resultaat beheersbaar te houden en ziet kansen om te blijven bouwen aan een duurzame ontwikkeling van het bedrijf voor de lange termijn. Dit gebeurt door te blijven investeren in wetenschappelijk onderzoek, productdiversificatie, operationele efficiëntie en door de wereldwijde toeleveringsketen verder te versterken. Ausnutria verwacht voor het tweede halfjaar een groei in omzet en netto resultaat van meer dan 10 procent in vergelijking met 2021.
Door de samenwerking met het Chinese zuivelconcern Yili, een belangrijke aandeelhouder, verwacht Ausnutria een stijging van de  winstgevendheid als gevolg van voordelen in schaal en efficiëntie.
Yili heeft in de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van omgerekend 9,2 miljard dollar. In vergelijking tot de eerste helft van 2021 nam de omzet met 10,2 procent toe. Nieuwe producten droegen voor circa 12,5 procent bij aan de omzet. De winst nam met 15,4 procent toe tot ruim 887 miljoen dollar.
Yili heeft sinds afgelopen jaar een belang van 34 procent in zuivelonderneming Ausnutria dat over meerdere productielocaties in Nederland beschikt. Het Chinese bedrijf heeft daarnaast een onderzoeksafdeling en een kantoor op de Wageningen Campus.Yili betaalde eind vorig jaar een kleine 700 miljoen voor een belang in Ausnutria. Het Chinese zuivelconcern gaat ruim € 720 miljoen investeren in een megazuivelpark in de omgeving van Hohhot. 

Nieuwbouw Ausnutria in Heerenveen 

Ausnutria is eind vorig jaar op de locatie in Heerenveen gestart met de productie in de nieuwe blikfabriek. Medio vorig jaar werd de bouw van de nieuwe ultrafiltratie-fabriek in Heerenveen afgerond.
De bouw van de nieuwe droogtoren op de locatie vordert volgens plan. De nieuwe droogtoren is uitgerust met een volledig gasloos productieproces. De energiebesparing in vergelijking met een traditionele droogtoren is ongeveer 40 procent. De fabriek is naar verwachting in 2023 operationeel.
Ausnutria gaat met Kabrita baby- en kindervoeding naar de Vietnamese markt. Ausnutria werkt hier samen met distributiepartner New Retail CPG, zo maakte de fabrikant onlangs bekend.