Achtergrond

Achtergrond

Visie

‘Er is stilaan een oorlog om de melk aan de gang’

De Belgische coöperatie Milcobel is terug, na een moeilijke periode waarin veel leden uit onvrede vertrokken. Met een verbeterde prijs voor melk en ambities voor…
Lees meer
Achtergrond

Visie

Belgische zuivel vreest gevolgen krimp melkaanbod

Het zijn turbulente tijden voor bedrijven die actief zijn in zuivel. Het meest opvallend is de stijgende melkprijs. De gemiddelde uitbetaalde melkprijs bedroeg in 2021…
Lees meer
Achtergrond

Visie

Project Mootopia: emissies boerenerf halveren in tweeënhalf jaar

Het is tijd om echt stappen te zetten op het gebied van emissiereducties op het boerenerf, redeneert ijsmaker Ben & Jerry’s. Om die reden is…
Lees meer
Achtergrond

Markt

Wisselende winstgevendheid plantaardige zuivelalternatieven

A-Insights gelooft dat het gebruik van data in toenemende mate van belang is om de juiste strategische beslissingen te kunnen nemen. Deze maand kijkt het…
Lees meer
Achtergrond

Visie

Anders ondernemen met blije koeien en blije mensen

Anders ondernemen, dat doen Christian (42) en Sanne (39) Klein Koerkamp. Zo goed mogelijk zorgen voor je koeien, meer contact met de wereld buiten je eigen…
Lees meer
Achtergrond

Visie

‘Zuivelbedrijven moeten zich afvragen of de relatie met de klant nog ideaal is’

De zuivelsector in Vlaanderen – en België – staat voor grote uitdagingen. Landbouw­econoom Xavier Gellynck van de faculteit bio-ingenieurswetenschappen van Universiteit Gent adviseert een kritische…
Lees meer