Albert Heijn biedt meeste keus in biologisch huismerk
Albert Heijn biedt de meeste keus in biologische huismerken. Voor ongeveer vijftig van de 125 producten heeft de supermarktketen een biologische variant. In zuivel is er onder het label Albert Heijn Biologisch bijvoorbeeld halfvolle en volle melk en karnemelk, kwark en kaas in de schappen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Bij Jumbo, Plus en Poiesz zijn rond de veertig biologische huismerkproducten verkrijgbaar. Deze formules brengen een breed aanbod zuivel onder huismerk. Jumbo breidde vorig jaar het aanbod huismerkzuivel met 1 ster Beter Leven-keurmerk verder uit met vijf nieuwe zuivelproducten: een literverpakking karnemelk en halfvolle yoghurt en halve liters volle melk, halfvolle melk en karnemelk. Het Beter Leven-keurmerk voor zuivel stelt eisen aan dierenwelzijn van koeien in de stal.
Biologisch en duurzaam
Plus biedt haar assortiment zuivel en kaas onder huismerk met het On the way to PlanetProof-keurmerk. Dat zijn halfvolle melk, volle melk, karnemelk, vanillevla, magere yoghurt en volle yoghurt.
Het keurmerk van On the way to PlanetProof voor melk en zuivel bereikte vorig jaar een verdere groei met een toename van 46.500 hectare van het areaal duurzamer beheerd land voor melkkoeien naar een totaal areaal van 90.000 hectare. Stichting Milieu Keurmerk (SMK) heeft vorig jaar de groei van voorgaande jaren doorgezet, zo blijkt uit het jaarverslag van 2020.
Supermarkt Poiesz heeft zuivel onder huismerk Noordertrots in de winkels. De supermarktorganisatie werkt samen met zuivelcoöperatie NoorderlandMelk die de zuivelproducten van Weide Weelde Boerenzuivel onder het Noordertrots-label aan Poiesz Supermarkten levert.
Lidl, Picnic en Spar bieden twintig biologische huismerkproducten, bij Aldi zijn dat vijftien bioproducten onder huismerk.
Prijsverschillen huismerken kleiner
Daarnaast worden de prijsverschillen tussen huismerken kleiner. Lidl is de goedkoopste supermarkt voor huismerken, gevolgd door Dirk en Vomar. Aldi is gezakt naar de vierde plaats. Dit blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond. De duurste supermarkt voor huismerken is Poiesz. De reguliere supermarkten gaan met hun huismerken steeds meer de strijd aan met discountsupermarkten. De prijzen komen dichter bij elkaar te liggen. Lidl was in 2016 nog 21 procent goedkoper dan gemiddeld, in 2019 15 procent en nu nog 10 procent. De Consumentenbond vergeleek de prijzen van 125 dagelijkse huismerkproducten bij de vijftien grootste supermarktketens van Nederland. Bekijk hier het onderzoek van de Consumentenbond.