Aldi en FrieslandCampina willen zuivelketen verduurzamen
Aldi en FrieslandCampina willen de verduurzaming in de zuivelketen bevorderen. Samen met 43 Nederlandse leden-melkveehouders is het project Kruidenrijk Grasland gestart. In dit project wordt 80 hectare weideland ingezaaid met een mix van diverse soorten grassen en kruiden.
Het project Kruidenrijk Grasland past goed bij de duurzaamheidsambities van Aldi en FrieslandCampina. “Een groot deel van ons zuivel- en kaasassortiment is On the way to PlanetProof-gecertificeerd. We kijken nu naar nog meer mogelijkheden om bij te dragen aan verduurzaming van de zuivelketen”, aldus Wouter Lefevere, managing director category management bij Aldi in Nederland.
80 hectare kruidenrijk grasland
“Een mooi, nieuw initiatief is de aanleg van extra kruidenrijk grasland in samenwerking met de melkveehouders van FrieslandCampina. We ondersteunen hen vijf jaar lang om enkele hectares van hun grond in te zaaien met een mix van diverse gras- en kruidensoorten. In totaal zal 80 hectare kruidenrijk grasland ontstaan. Dat is gelijk aan het totale oppervlak van alle Aldi-filialen en distributiecentra in Nederland”, aldus Lefevere.
Dustin Woodward, managing director FrieslandCampina Nederland: ”Wij zijn blij dat onze partner Aldi investeert in de ondersteuning van onze leden-melkveehouders om de biodiversiteit op het platteland verder te verbeteren. Samenwerkingen zoals deze, waarbij producent, retailer én boer gezamenlijk investeren in een duurzame toekomst, maken het verschil. We kijken uit naar de resultaten, en hopen dat deze samenwerking ook andere partijen zal inspireren om samen met ons te werken aan meer biodiversiteit en een duurzamere zuivelketen.”
Deelnemende melkveehouders ontvangen een vergoeding van Aldi voor de aanleg en inspanning. De weilanden worden in augustus en september ingezaaid met grassen en kruiden. Kruidenrijk grasland heeft de aandacht bij FrieslandCampina. Het concern startte met negen melkveehouders twee jaar geleden een project met melkveehouders over kruidenrijk grasland.
On the Way to PlanetProof en Aldi
Aldi is al enkele jaren actief met initiatieven voor verduurzaming. De discounter wil duurzame boodschappen voor iedereen toegankelijk te maken door producten aan te bieden met duurzaamheidscertificaten zoals Beter Leven voor dierenwelzijn en On the Way to PlanetProof voor zuivelproducten. Zo werd er in 2019 30 miljoen liter verse melk met On the Way to PlanetProof label verkocht. FrieslandCampina gaat On the Way to PlanetProof melk rechtstreeks van de boerderij aan andere zuivelondernemingen leveren.